måndag, september 28, 2009

Vivian Girls - Everything Goes Wrong

När Vivian Girls blev ett av omslagsbanden för noisepopscenens återkomst för ett par år sen var jag ganska säker på att jag aldrig skulle lyssna på deras uppföljare. Om sanningen ska fram så visste jag inte ens huruvida (kanske ännu mindre om jag ville) att någon sådan ens skulle dyka upp. Trendyttringar är högst tillfälliga och tämligen slumpmässiga inom vad som brukar kallas indievärlden och att lofi-vågen fortfarande skulle vara relativt rigid i indiens finrum trodde nog ingen. Ironiskt nog är det Vivian Girls andra fullängdare Everything Goes Wrong som får upp mina ögon för Brooklyntrion på allvar. Melodierna doftar Rose Melberg och Tiger Trap lång väg och frågan om huruvida det är så här ett speedat Electrelane skulle låta vill inte riktigt lämna min skalle. Can't Get Over You, I Have No Fun, The End och större delen av albumets material är gjutna poplåtar som kanske, i all sin instrumentella enkelhet, förmår stå emot tidens tand. Skivan släpptes på In the Red Records i början av september.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! kolla gärna in det här bandets nya Ep. Indie/pop med influenser breda som ekvatorn

http://www.myspace.com/boysindaband

29 september 2009 kl. 12:42  
Anonymous Anonym said...

Oj! Tiger trap! Det var inte igår jag tänkte på dem. Vad kul!

8 oktober 2009 kl. 14:50  

Skicka en kommentar

<< Home