torsdag, september 24, 2009

Wild Beasts - Two Dancers

Jag vet ingenting om Wild Beasts. Innan jag började skriva det här så hade jag tänkt göra någon form av efterforskning för att få fram lite information om bandet, men vid närmare eftertanke så kändes det som ett onödigt tilltag. Ibland är det bra att inte veta för mycket och Wild Beasts är så bra som de kan bli redan. I mitt huvud kanske de är något helt annat än i verkligheten. Vad jag vet är att de tidigare släppt ett album och att bandet emellanåt är helt lysande.

Albumet Two Dancers är lite som en fältstudie i det vulgärt pretentiösa. En eskapad där köttets lustar vandrar sida vid sida med själens obotliga ensamhet och pompösa känsloyttringar av Kate Bush-proportioner möter tjurskalliga gitarrer av Twilight Sad-standard. Det hela låter som om TV on the Radio insett sina brister och gjort en cabaret om sin förlorade skaparkraft, men någonstans på vägen supit bort alla pengar och sedan förverkligat projektet i en pianobar som för länge sedan sett sina bästa dagar. Det är skevt och perfekt. Smutsigt och rent. Och alldelles alldelles underbart.

Two Dancers är albumet som jag inte hade en aning om att jag behövde hösten 2009 och med låtar som We Still Got the Taste Dancing on Our Tongues, All the King's Men och Empty Nest så kommer det med stor sannolikhet att dansa in vintern också.

Albumet finns på Spotify.

3 Comments:

Blogger Malin said...

Wild Beasts är ett briljant litet band. Two Dancers är riktigt fin om än jag föredrar de gladare tongångarna på debutskivan Limbo, Panto. Finns några riktigt lysande och oemotståndliga popstycken på den!

Schyst blogg btw!

Allt gott
Malin

24 september 2009 kl. 21:40  
Blogger oskar. said...

Malin: Fantastiskt trevligt för mig att jag inte har hört debuten då med andra ord, såg att även den fanns på Spotify. Får ta och lyssna in mig när jag lyckats ta mig ur Two Dancers. Tack för snälla ord.

25 september 2009 kl. 10:10  
Anonymous Klas said...

All The King's Men är månadens låt för mig, säkert lyssnat på den 200 gånger. Ska försöka kolla in första plattan snart. Tack för en bra blogg!

26 september 2009 kl. 03:37  

Skicka en kommentar

<< Home