måndag, november 23, 2009

Beach House - Norway

Häromveckan skrev jag att jag nu för tiden oftast inte blir speciellt till mig när det kommer strölåtar från kommande album. Det hela var så klart en lögn och jag ber om ursäkt om jag försökt framstå som mer vuxen och sansad än jag i själva verket är. Tilltaget ter sig så här i efterhand som ett meningslöst fall av inbillad brådmognad, och det om något är ett högst osexigt drag. Jag ska sluta upp med det. Förlåt.

Orsaken till att jag insåg att jag ljugit mig själv, och alla er andra, i ansiktet stavas Beach House. Bandet fick mig i fredags att pausa en mindre middagsbjudning enbart för att jag skulle få tillfälle att lyssna igenom deras nya alster Norway på tillfredsställande volym. I efterhand var det lätt att konstatera att den var värd det.

Beach House-formulan känner man igen sedan tidigare och det skulle vara fel att påstå att de tagit några jättekliv framåt sedan sist. Det som är värt att påpeka är produktionen som denna gång tillåter en mer fyllig ljudbild. Låten kom till spontant under en tågresa i Norge då ett tv-team vad dem att skriva en låt som de sedan kunde framföra när de kom fram. Visst har låten utvecklats sedan den framfördes för första gången men för att vara en beställningsvara sammansatt på några timmar så håller den meget hög kvalitet.

Beach House - Norway
Albumet Teen Dream släpps på Sub Pop den 25:e januari 2010 och den 27:e februari spelar Beach House i Stockholm (äntligen).

5 Comments:

Blogger BK Templet said...

Beach House lyfter sig sakteligen för varje album de släpper. Norway är en av deras i särklass starkaste spår!

24 november 2009 kl. 09:46  
Blogger BK Templet said...

Innan språkpolisen hinner fram: ett, skulle det naturligtvis vara.

24 november 2009 kl. 09:48  
Anonymous Gorillan said...

Kommer även till göteborg i mars (förhoppningsvis)

24 november 2009 kl. 17:32  
Blogger oskar. said...

Gorillan: Enligt deras myspace så stämmer dina uppgifter. Hur som helst mycket trevligt att de kommer. Förra gången struntade de ju i Stockholm vilket var lite trist.

24 november 2009 kl. 17:36  
Anonymous Anonym said...

Bra spår och väldigt bra om de kommer hit! /kristoffer

25 november 2009 kl. 00:30  

Skicka en kommentar

<< Home