torsdag, november 05, 2009

Neon Indian - Psychic Chasms

Ibland stöter man på band som får en att tänka att så där skulle det nog låta om jag gjorde musik (eller för att tala klarspråk: så skulle jag vilja att det lät om jag gjorde musik). Washed Out är ett bra exempel på en sådan artist i mitt liv just nu och snarlika Neon Indian får väl placeras i samma fack. Alan Palomos skeva pop, som med en viss envishet går att dansa till, får mig att vilja vara här och nu samtidigt som den lyckas med något som får vara ett bevis på kvalitet, nämligen att jag känner mig lite häftig när jag lyssnar på den. Så där häftig som man kände sig när man fick spela sin älsklingsmusik i låg - eller mellanstadiet. Jag minns att jag spelade U96 Das Boot, och måste faktiskt ge mitt tioårsjag lite kredabilitet då låten fortfarande är högst tuff (att jag vid samma tid lyssnade på Lars Vegas Trio behöver vi inte tala lika högt om).

Hur som helst så var det någon månad sedan Neon Indians Psychic Chasms letade sig ut på nät och skivdiskar och albumet har på många håll nämnts i samma andetag som ordet årsbästa-lista. Med all rätt skulle jag vilja påstå, för Psychic Chasms är en oerhört trevlig historia med lättlyssnat lo-fi-groove och shake a leg-tendenser. Låttitlarna är ungefär lika slacker-tuffa som musiken i sig, med exempel som Deadbeat Summer, Should Have Taken Acid With You och Terminally Chill, och skänker ännu en dimension till den näst intill perfekta helhet som Psychic Chasms innebär.

Om man fick spela sina favoritlåtar på universitetet så hade jag i dagsläget tagit med mig något av Neon Indian. Sjukt tufft och sjukt bra, utan tvekan ett av årets bättre album.

Finns på Spotify.

5 Comments:

Blogger BK Templet said...

Instämmer fullständigt. En riktigt kvalitativ och tuff skiva!

8 november 2009 kl. 16:47  
Anonymous Sara said...

Visst är det så! Jag sträcker lite extra på mig och tänker "HA! Ni skulle bara hört vilken tuff musik jag lyssnar på just nu." när jag går förbi alla tråkiga höstmänniskor och lyssnar på Psychic Chasms någon ljudnivå för högt.

9 november 2009 kl. 18:49  
Blogger oskar. said...

Sara: Psychic Chasms påverkar min gångstil så pass mycket att jag knappt vågar lyssna på den utomhus. Folk kan ju tro att jag är alldeles vrickad eller att jag muckar gräl.

9 november 2009 kl. 20:03  
Anonymous Anonym said...

så jääävla bra/madeleine

12 november 2009 kl. 10:47  
Anonymous ulrika said...

instämmer jag med! hittade också den här för en tid sen och tänkte lite (eller ganska mycket egentligen) på Ariel Pink...!

8 december 2009 kl. 00:09  

Skicka en kommentar

<< Home