lördag, november 07, 2009

Yeasayer - Ambling Alp

Av någon anledning så har min fascination för läckta, eller släppta, strölåtar minskat avsevärt det senaste året. Kanske har det med att jag nu för tiden tar dem för givet eller så kanske det föll sig så att det gamla solida albumformatet stod som segrare i slutändan. Får man en låt så vill man ha mer och för att skydda sig från frustration så väntar man helt enkelt.

Jag minns en tid då jag var och varannan vecka hittade låtar från kommande album som jag gick bananas över och i princip spelade sönder innan albumet ens fick en arbetstitel. Nu håller jag mig för det mesta lugn och väntar tålmodigt tills albumet släpps på riktigt och konsumerar det på ett högst legalt sätt. Kanske har det med vuxenhetens intåg i mitt liv att göra eller så handlar det helt enkelt om en falnande ungdomlig iver.

Nyheten om en ny Yeasayer-låt togs emot med sedvanligt lugn och det tog mig några dagar innan jag på allvar tog tag i att lyssna på riktigt. Till en början kändes Ambling Alp måttligt intressant men efter att ha knarkat låten i några dagar, växelvis med Real Estate (som ni också måste måste kolla in), så sitter den som en smäck. Ambling Alp är antagligen det rakaste Yeasayer presenterat hittills och låter, med sina uppmanande textrader, lite som om TV on the Radio gjort en tolkning av Cat Stevens Father And Son. 2010 börjar bra redan innan det börjat.

Yeasayer - Abmling Alp

3 Comments:

Anonymous Mathilde said...

hvordan får jeg lastet den ned?? :)
fet sang

9 november 2009 kl. 21:58  
Anonymous Anonym said...

Mathilde: Högerklicka på låten och välja spara länk som.

Kan bara hålla med om låtens fethet.

9 november 2009 kl. 23:31  
Blogger Ola said...

Jag blev lite besviken på denna, men det beror väl mest på de höga förväntningarna. Kanske måste knarka den några dagar jag också.

15 november 2009 kl. 14:04  

Skicka en kommentar

<< Home