tisdag, april 17, 2007

SJ Esau

Tidigare i år skrev jag om Thee More Shallows-skivan "Book Of Bad Breaks" som släpptes på Anticon Records. Det var första skivan jag hört från anticon som inte kunde fogas till genrerna experimentell electronica eller hiphop. Det skall sägas att jag inte riktigt hållit mina ögon vidöppna på anticons releaser, så det är möjligt att jag missat en del. Hursomhelst är jag glad att se att de nu ger ut SJ Esau's "Wrong Faced Cat Feed Collapse". Avsaknaden av electronica och hiphop är på den här skivan total men den experimentella nerven - som lite har karaktäriserat anticons artister, är bestående. Hade jag inte vetat bättre hade jag förmodligen trott att SJ Esau skulle ges ut på K. För det är lätt att påminnas om lekfullheten hos Karl Blau, Little Wings och Phil Elvrums olika projekt. Hans musik vandrar från sköra sovrumsballader som i bifogade "The Wrong Order" till noisigare pjäser som "Cat Track (He Has No Balls)" där larmet hos Sonic Youth och olika postrockspionjärer tycks vara en av SJ Esau's influenser. "Wrong Faced Cat Feed Collapse" är en skiva där kaos och melankoli trängs med starka melodier och experimentlusta, allt under kontrollerade former tack vare SJ Esau's skickliga låtskrivande. Jag rekommenderar den varmt.

SJ Esau - The Wrong Order (Zshare)
SJ Esau - Cat Track (He Has No Balls) (högerklicka och "spara som")
SJ Esau - Wears the Control (högerklicka och "spara som")

1 Comments:

Blogger Mårten Schultz said...

Oj, det här lät ju spännande! Jag har inte heller så bra koll på Anticon egentligen, särskilt inte sen Sage Francis lämnade skeppet. Men det här får kollas upp!

17 april 2007 kl. 18:37  

Skicka en kommentar

<< Home