lördag, november 22, 2008

Bunny Rabbits blickar bakåt: Smog - Julius Caesar (1993)

Bunny Rabbits blickar bakåt är en serie vars syfte är att kasta ljus på skivor som för oss varit och förblir oumbärliga. Det kan röra sig om underskattade skivor som getts ut för bara några år sedan eller om tungviktare från en mer avlägsen musikalisk era.

Bill Callahan, mannen som står bakom melankolins egen högborg Smog har gett en tämligen strid ström skivor sedan början av nittiotalet och visade med sitt sista verk A River Ain't Too Much To Love för några år sedan att han fortfarande var en låtsnickrare att räkna med. Därefter bestämde han sig för att i fortsättningen släppa skivorna i eget namn, med förra årets Woke On A Whaleheart som ett relativt blygsamt startskott.

Smog kan vara en av de mer cyniska och melankoliska singer songwriters som opererat på jordens yta. Alltjämt finner man dock både humor och hopp i Callahans musik, stundom rubbar dock bitterheten balansen och lämnar mig med mer mörker än jag klarar av. På Julius Caesar från 1993 finner vi dock sinnesstämningarna i full harmoni med varandra och tillsammans med den lagom burkiga produktionen ser vi här Smog när denne är som allra bäst. Vi får se prov på desperat dramatik i Your Wedding, vi får självironisk lo-fi-pop i 37 Push Ups och I Am Star Wars! och vi får höra Callahans allra finaste ballad i Chosen One. Kort sagt: Julius Caesar visar upp en mångsidig, kreativ och brutalt ärlig låtskrivare och den är minst lika nödvändig som det mer omskrivna verket Red Apple Falls som dök upp fyra år senare.

Smog - I Am Star Wars!

Etiketter:

8 Comments:

Blogger Tatti said...

Sannerligen en fin skiva, den Doctor Came At Dawn, Red Apple Fall, Burning Kingdom och Wild Love är omistliga.

23 november 2008 kl. 15:17  
Blogger Tatti said...

Fan det blir en heldag med Smog nu bara för det, trevligt.

23 november 2008 kl. 15:20  
Blogger Tatti said...

En av mina favoritlåtar är Back In School, från Kicking A Couple Around. "That smile on your face I try to erase", ren poesi.

23 november 2008 kl. 15:24  
Blogger BK Templet said...

Härligt att höra, smog borde vara ett perfekt sällskap en sån här stormig dag. Skulle även vilja slå ett slag för Knock Knock, som också är ett strålande album. Ep:n du nämner har jag inte koll på, den borde jag alltså införskaffa, liksom första albumet Forgotten Foundation. Lyssnat på det?

23 november 2008 kl. 17:41  
Blogger Tatti said...

Ja fint som fan. Ja jag lyssnar på den nu, den håller absolut. Jag har följt honom sen han släppte Burning Kingdom 1994 sen har jag köpt allt fram till A River...

När Knock Knock släpptes så blev jag lite besviken men nu i efterhand så håller den verkligen, tycker dock den sista riktigt bra är Red Apple Falls. Sen finns det ju bra låtar på alla skivor men de är väldigt ojämna. Jag tycker han började sjunga annorlunda på de senare skivorna. Ja Forgotten är kanske inte så jättebra egentligen men gillar man Smog ska man nog skaffa den ändå. Ja kolla upp den epn den är skitbra, det är där originalversionen av I Kick Horses är med, en klassiker om något.

23 november 2008 kl. 18:22  
Blogger Tatti said...

Hittade en gammal skiva med Cynthia Dall också där bland annat Bill Callahan och Jim O'Rourke medverkar, den är inte helelr så dum.

23 november 2008 kl. 18:44  
Blogger Niklas said...

Älskar Smog, men är inte överförtjust i just denna. Texten här gjorde mig dock sugen på att ge den en ny chans. Det blir nog minst en lyssning i afton.

24 november 2008 kl. 11:55  
Blogger BK Templet said...

Det står klart att Smog är en mycket betydelsefull artist för flera av oss. Ska ta mig an förstlingsverket och Kicking a Couple Around.

25 november 2008 kl. 07:51  

Skicka en kommentar

<< Home