onsdag, april 28, 2010

Bunny Rabbits blickar bakåt: Bo Hansson - Sagan om ringen (1970)

Det måste ha varit runt år 2000. Perioden i mitt liv då jag och mina vänner som flitigast bläddrade i våra föräldrars skivbackar. Vi lyssnade och ratade, hittade skivor värda att lyssna på mer än ett varv och bildade oss någon form av uppfattning om musikhistorien. Dock ständigt genom en relativt snäv proggvinkel. Jag upptäckte Bob Dylan och Kebnekajse, Leonard Cohen och Samla mammas manna, Joni Mitchell och Bo Hansson. Min kompis pappa hade Sagan om ringen på vinyl. Det var förstås hur coolt som helst. Några månader senare lades min pappa in på ett behandlingshem för tablettmissbrukare. Det var inte hur coolt som helst.

Jag var under den här tiden ett ganska typiskt missbrukarbarn: duktig på att bygga fasader, ständigt omgiven av vänner och tämligen högljudd men egentligen alltid ensam och tyst. Jag berättade aldrig för någon om min pappa. Istället brukade jag stänga in mig. Ofta lyssnade jag på Bo Hansson, och kanske främst Sagan om ringen.

På något vis blev albumet ett stöd. Det fyllde sitt syfte som fantasivärld att fly in i och var nog det enda album som mitt sjuttonårsjag kunde lyssna på från början till slut utan att göra något annat över huvud taget. Jag tror att storheten låg i det lilla, de små nyanserna i de virvlande orgelslingorna och det försiktiga anslaget. En försiktighet som gjorde de mer dramatiska partierna än mer tilldragande. Det krävs fortfarande att jag är fokuserad när jag lyssnar på Sagan om ringen för att jag ska kunna få ut så mycket som möjligt av det. På ett plan har det nästan blivit som en terapeutisk sysselsättning, som att lägga pussel eller meditera.

När jag under några dagar deltog i en så kallad anhörigvecka på pappas behandlingshem så hade jag en handfull inspelade mini disc-skivor med mig, men jag tror att den enda jag lyssnade på var just Sagan om ringen. Jag fick tillfälle att prata om sådant jag inte vågat prata om tidigare med människor i liknande situationer som min och sakta men säkert växte människan, eller snarare pojken, bakom fasaden fram. Det var en underlig process. Och hela tiden fanns Bo Hanssons musik någonstans i bakgrunden. Den hade gått från att vara ett mörker att fly in i till ett ljus att se fram emot.

När jag igår fick reda på att Bo Hansson avlidit blev jag ledsen. 67 år är ingen ålder att tala om. Det enda jag kan göra är att tacka å det ödmjukaste för musiken han lämnar efter sig. För mig betydde den kanske en gång i tiden mer än man kan ana.

Bo Hansson - Sagan om ringen (Spotify)

Etiketter:

27 Comments:

Anonymous antz said...

jag blev riktigt rörd av den här texten, mycket fint skrivet!

28 april 2010 kl. 16:08  
Anonymous Johan said...

underbart välskriven text! man kan känna känslorna, lyssnar på albumet nu!

29 april 2010 kl. 16:38  
Blogger BK Templet said...

En stark och berörande hyllning till ett album jag aldrig lyssnat på. Jag förstår att jag gått miste om något viktigt och behöver definitivt lyssna in mig på denna. Tack, Oskar.

30 april 2010 kl. 02:50  
Blogger Johan said...

Instämmer med tidigare talare. Väldigt fint skrivet!

30 april 2010 kl. 09:17  
Anonymous fjallstrom said...

stark text om viktig musik

30 april 2010 kl. 12:47  
Anonymous Anonym said...

Som en del av historiens ironier är det så att Bo Hansson levde i, och med största sannolikhet dog av sitt missbruk. Kanske finns där en sorts känsla av skörhet i musiken som ofta hör missbrukaren till, en känsla som talar om livet på allvar.
Jonas

3 maj 2010 kl. 16:18  
Anonymous Skogen Rec said...

Ett litet tips!

http://www.myspace.com/svenskavisorattrojatill

4 maj 2010 kl. 16:35  
Anonymous HBS said...

9 maj 2010 kl. 11:30  
Anonymous Anonym said...

Tja! Fin blogg kolla gärna in min - www.freespotify.org, Den överlever för tillfället endast på alla ads :/

29 maj 2010 kl. 11:37  
Anonymous Anna said...

saknar er!

11 juni 2010 kl. 10:35  
Anonymous Anonym said...

Det här är indie, rekommendera gärna!

http://snowfish.com/sound/12712/

25 juni 2010 kl. 13:51  
Anonymous Morgan said...

Nu var det ett tag sedan senaste uppdateringen må jag säga!

12 augusti 2010 kl. 02:03  
Anonymous Anonym said...

Kom tillbaka ! jag saknar er

Johan

29 september 2010 kl. 13:49  
Anonymous Dagens musikvideo said...

Intresserad av länkutbyte? Maila: dagensmusikvideo@spray.se

15 oktober 2010 kl. 13:58  
Anonymous Anonym said...

Ville bara tipsa om en grym låt som är med i svt:s webbtävling webbjokern. Den heter Unchosen. Om du gillar dem, så hjälp dem gärna på traven genom att sprida länken med deras video och uppmana till att rösta på dem.

http://svt.se/2.142173/musicemia_-_the_unchosen?lid=puff_2184679&lpos=lasMer

24 oktober 2010 kl. 13:59  
Anonymous Oscar said...

Vad har hänt med en av mina favoritbloggar? :(

25 oktober 2010 kl. 17:49  
Blogger Christopher Skog said...

Jag saknar Bunnyrabbits.

4 november 2010 kl. 00:23  
Anonymous Anonym said...

hej!

www.soundcloud.com/erikdunkels

lyssna gärna!

6 december 2010 kl. 23:03  
Anonymous Amanda Looma said...

BRA BLOGG. Lyssna på Lilla Sällskapets nya låt "Snart"
Skit bra!

http://www.youtube.com/watch?v=JJ4X0V4oYog

7 december 2010 kl. 11:23  
Anonymous Oskar said...

Hallå, är det inte dags att ta upp det här med bloggandet igen snart? Saknar bloggen, kan ni inte slänga ihop en årsbästa-lista eller nåt i alla fall? Eller en text om vad som helst.

13 december 2010 kl. 09:31  
Anonymous Therese said...

Hej där!

Tänkte bara att alla ni som läser bloggen kanske är intresserade utav ett nytt svenskt band - The Fix, riktigt riktigt bra!

Lottar ut 2 cd skivor idag som jag kirrade när jag såg dem live på Berns här om dagen.

/Therese

15 december 2010 kl. 09:15  
Blogger Lisette A said...

Najs blogg!

Själv är jag en kvinnlig musiker/låtskrivare/producent/konstnär som driver en blogg där man kan följa min väg upp i musikbranschen med olika knep!

Kika in vetja! 
 :)
God jul!

22 december 2010 kl. 23:46  
Anonymous Anonym said...

Intresserad av musik-tavlor till schysst pris?

kontakta mig gärna: www.walldeal.com

Eller tipsa om mina tavlor :)

Ha de gott! Tack för satans bra blogg! Mvh Peter

18 januari 2011 kl. 21:39  
Anonymous Anonym said...

Look at this new video:

http://www.youtube.com/watch?v=xZg8aw_oRYY&feature=mfu_in_order&list=UL

20 februari 2011 kl. 18:17  
Anonymous Kalle said...

Bland allt spam undrar jag; var är ni!? Saknar er!

9 mars 2011 kl. 19:00  
Anonymous Sara said...

Ånges nya käftsmäll efter Takida och Corroded.
K!K!P! är i länsfinal.
De behöver just din röst.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3147&artikel=4487664

Gå in och lyssna på ett skönt gung!

14 maj 2011 kl. 20:16  
Anonymous Anonym said...

Hörde dessa på P3 nyss, grymt bra ju!
http://open.spotify.com/album/1byqXenSp9frevX2uJEB4g
Tack för en bra blogg!

15 november 2011 kl. 21:05  

Skicka en kommentar

<< Home